150 reacties
Avatar van User
Avatar van Jorrit
Jan 29Bewerkt

Dat jullie zo’n uitgebreide en doorwrochte reflectie schrijven kenmerkt voor mij De Ongelooflijke Podcast.

Als Ongelovige links-progressief geniet ik wekelijks van jullie diepgaande, onderzoekende gesprekken - juist ook wanneer het me prikkelt omdat ik er anders tegenaan kijk. Om je blik te verruimen is het handig niet aan je eigen kant te blijven staan, maar om het onderwerp te omcirkelen en eens stil te staan naast iemand die er vanaf een andere kant naar kijkt - en te proberen het ook even zo te zien.

De grenzen die jullie stellen (niet zomaar onzin praten, een streven naar verheffing) zijn uitstekend, maar zullen vrees ik niet zo getrokken worden door bijvoorbeeld complotdenkers. Niet voor niets hebben zij het juist vaak over Waarheid (Viruswaarheid). Wel opvallend is het tegengas van rechts op kritische vragen aan Verbrugge - dat getuigt van weinig incasseringsvermogen, laat staan respect voor een level playing field omdat er wel flink wordt uitgedeeld en zelfs gescholden.

Wat ik vooral wil zeggen: dank voor de verheffing (ook als ik het oneens ben met jullie of een gast) en ga vooral zo door! Voor elke scheldpartij zijn er vele malen meer tevreden luisteraars die geen comments plaatsen.

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor de aardige woorden!

Avatar van Peter Kolster

Ik ben het ontzettend eens met jullie commentaar. Ik had als vaste luisteraar de uitzending beluisterd. En genoten. Ik merkte ongemak. Bij jullie (ik proefde aarzeling bij gevoelige punten, maar dat kan projectie van mij zijn) en zeer bij mij. Maar het gesprek was GOED, respectvol en kritisch. Ad was kritischer naar zichzelf dan ik verwacht had. Het werd mij duidelijker waar en waarom ik het niet met hem eens ben. En dat is precies wat ik zoek in een gesprek.

Dus: ik hoop dat jullie alle drek van je af kunt laten glijden en dat de sporen snel vervagen.

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor de aardige woorden!

Avatar van G.Zijlstra

Ben vaste luisteraar en waardeer het ontzettend dat jullie ook mensen uitnodigen die andere standpunten hebben dan jullie. Wat mij betreft mag het soms best even prikken, zo houdt je elkaar alert. Waar die behoefte vandaan komt dat je het allemaal met elkaar eens moet zijn, is mij een raadsel. En de behoefte om direct commentaar te geven als het niet 'jouw' praatje is, verbaasd me iedere keer weer. Ik ben fan van jullie podcast, juist omdat jullie laten zien dat je het niet eens hoeft te zijn om toch gewoon met elkaar om te kunnen gaan, respect voor elkaar kunt hebben. Ik zou zeggen : ga zo door, ik blijf met veel plezier listen.

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor de aardige woorden!

Avatar van Rob Franken

De Ongelooflijke is voor mij een belangrijke informatiebron geworden, sinds de podcasts met Beatrice de Graaf waarin de gebeurtenissen onder Trump geduid worden. Ik heb daarna podcasts met diverse andere gasten ook bekeken, die ik ook allemaal even goed vond (kritische gesprekken met diepgang en een open mind, altijd zoekend naar onderbouwing van argumenten uit wetenschap, historische gebeurtenissen, citaten, etc). Als atheïst heb ik nog nooit zoveel naar de EO gekeken :-) . Ik weet hoe moeilijk het is om een gesprek aan te gaan buiten je eigen bubble. Als groene vereniging tegen intensieve veehouderij zitten we met agrariërs aan tafel om zienswijzen, maar ook feiten en argumenten uit te wisselen. Veel moeilijker is het om bij familie en vrienden het gesprek gaande te houden met antivaxers, Putin-verstehers, klimaatontkenners etc. Maar ik vind het wel belangrijk om dat toch te doen, want er vindt uiteindelijk toch wel degelijk uitwisseling plaats. Bij de Ongelooflijke laten ze zien hoe je zo'n gesprek voert.

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor je mooie reactie!

Avatar van Kiza Magendane

Een mooie reflectie. Ik schrijf zelf over familie, als ene plek waar we ontleerd zijn om gezonde ruzie te voeren. Jullie suggesties aan het eind zijn mooi, maar wel het begin. We moeten dat ongemak gaan oefenen, in kleine kringen, achter gesloten deuren. De ongelooflijk heeft alle papieren in huis om bij te dragen aan deze cultuuromslag. Jullie reflectie in dit stuk is het bewijs daarvan. Respect voor hoe respectvol blijven, feitelijk en richtinggevend!

Avatar van John Saa

De ongelooflijke is de eerste langere podcast die mij, naast moderne profeten, weet te boeien. Het maakt mij meer en dieper geïnformeerd over allerlei maatschappelijke onderwerpen. Mooi hoe zorgvuldig je deze reactie hebt geschreven op alle polariteit die jullie heeft overspoelt.

Dapper hoe jullie overeind blijven en het vraagt kunst om je niet -al te veel- te laten raken door alle 'zure regen' zoals Stefan dit noemde op LinkedIn. Hoe vol, wees sterk en houd een liefdevol hart -hoe uitdagend dit ook zal zijn- En voor wat het waard is: mijn zegen hebben jullie!

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor de aardige woorden!

Avatar van John Saa

Om je te bemoedigen. Stand your ground!

Avatar van Ronald
Jan 29Bewerkt

Ik ben luisteraar en fan van zowel de ‚ongelofelijke‘ als ‚de nieuwe wereld‘. Ik was dan ook aangenaam verrast dat Ad was uitgenodigd en heb genoten van het gesprek.

Dank jullie wel voor de moed om luisteraars uit te dagen om het ongemak te verdragen van een oprechte dialoog.

Avatar van Wim

De ongelooflijke, wekelijks een hoogtepunt en verademing mbt gasten en gespreksvoering. DANK!!

Avatar van De Ongelooflijke

Jij bedankt voor de aardige woorden!

Avatar van AF

Ik ben fan van de Ongelooflijke vanaf het begin en heb alle afleveringen minstens een keer beluisterd. Mooie reflectie op een zeer geslaagde aflevering. Wat jullie doen is precies wat nodig is: bruggen bouwen met respect voor verschillen in waarden, zonder je eigen waarden los te laten. Jetten en Bontebal zie je ook deze richting kiezen. Sommigen komen daardoor in het nauw, omdat hun narratief vervliegt. Begrijpelijk dat ze heftig reageren, maar je kan je daardoor natuurlijk niet laten weerhouden. Bij deze mijn steun en aanmoediging.

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor de aardige woorden!

Avatar van Sandra

Ik ben hartstikke blij met De Ongelooflijke Podcast! En Stefan Paas is mijns inziens altijd hoffelijk, beleefd, vriendelijk en humoristisch, en goed geïnformeerd, net als David Boogerd. Jullie zijn fijne mensen en verdienen mijns inziens alleen maar waardering en liefdevolle en respectvolle reacties van de luisteraars terug.

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor deze aardige reactie!

Avatar van Ben Vorenkamp

De ongelooflijke is voor mij een wekelijks terugkerende podcast, waar ik elke keer weer naar uitkijk. Jullie gasten worden altijd met respect bevraagd en nooit in een hoek gedrukt. Ook het gesprek met Ad Verbrugge voldeed hieraan. Jammer dat er zo negatief op gereageerd wordt, zegt alles over hun. Goed dat jullie als reactie hierop een eerlijk en goed gefundeerd commentaar hebben geschreven, ik ben het hier volledig mee eens. Blijf doorgaan met jullie podcast en trek het je niet aan. Er zijn ontzettend veel luisteraars, waaronder ik, die enorm genieten van jullie en jullie gasten. Ga zo door!

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor de aardige woorden!

Avatar van Jolanda

Ik luister heel graag naar De Ongelooflijke! Altijd een eerlijk, interessant gesprek. En ja, het mag schuren, maar het leert je als luisteraar ook om andere meningen aan te horen. Dat ervaar ik als vormend. Keep up the good work!

Avatar van willemien zwerver

Dank voor de uitstekende en integere manier van bevragen in het gesprek met Ad Verbrugge. Dat mag óók gezegd worden.

Avatar van Lambertus

Jullie treffende reactie geeft precies weer wat er helaas mis is in onze maatschappij van tegenwoordig. Asociale media creëren teveel bubbels waarin mensen zich met hun eigen gelijk tot de enige norm verheffen. Een fijne podcast als deze past blijkbaar niet in dat straatje. Vooralsnog heb ik de hoop dat de (verstandige) mensen die in twee of meer bubbels verblijven de overhand hebben. Ik vraag me wel af wat reacties onder die asociale media nog toevoegen. Misschien is het rustiger en zinvoller die gewoon uit te zetten. En trouwens, hersenloze ‘aanvallen’ op de persoon en meer, onder de podcast zelf, zou ik graag verwijderd zien. Dat recht hebben jullie, ook om een fatsoenlijke discussie mogelijk te maken. Nogmaals dank voor jullie degelijke reflectie!

Avatar van De Ongelooflijke

Dank voor je perspectief, Lambertus!

Avatar van Hans Deventer

Verbijsterend. Heb het gesprek met Verbrugge beluisterd maar niets gehoord dat al die bagger zou moeten oproepen. Leek me gewoon een prima gesprek. Blijkbaar leef ik ook in een bubbel. 🫣

Avatar van MvdD

Same here... Ik denk dat we dan in het zogenaamde 'MIDDEN' zitten ;-)

Avatar van Zingeving en Vruchtbaarheid

Mijn mond viel open toen ik las hoeveel drek jullie over je heen gekregen hebben. Dank voor een zeer genereuze en standvastige reactie, die zowel 'truth to power' spreekt als de andere wang toekeert. De aflevering met Ad Verbrugge had wat mij betreft op sommige punten nog wel iets kritischer gekund, maar nu ben ik blij dat jullie dat niet gedaan hebben. Ik heb zijn standpunt goed leren kennen in het gesprek, was er zelf wat verbaasd over dat ik een stuk mee kon komen in zijn analyse en begrijp nu beter waarom ik bepaalde conclusies niet deel. Dus dank!

Ga vooral door met jullie brede uitnodigingsbeleid, al is het misschien tegen de klippen op. Tip voor de redactie (en in aansluiting op wat jullie zelf al schrijven): ik heb wel behoefte aan meer vrouwen en meer thema's die gezien worden als 'vrouwenthema's' (kinderwens, zwangerschap, geboorte, zorgen voor kinderen, etc.). Er zijn goede, genuanceerde denkers over deze thema's, ook in Nederland. En misschien verrassend: ook deze thema's zijn politiek en hebben waarschijnlijk ook nog iets met secularisatie te maken! ;)